Hva gjør Evolution360 unik sammenlignet med andre løsninger på markedet?

Evolution360 har samlet de beste nettbaserte analyseverktøyene i én unik salgs- og markedsføringsplattform. Dermed får dere alt i én løsning og slipper å måtte logge inn på flere systemer med forskjellige brukergrensesnitt for å motta forskjellige rapporter i forskjellige layouter og betale for flere pålogginger.

Evolution360 henvender seg til alle slags virksomheter og organisasjoner i alle størrelser.

Dere får verdifull innsikt i virksomhetens digitale synlighet og hvordan kunder navigerer på nettstedet deres. Dermed får alle full kontroll over virksomhetens salgs- og markedsføringsaktiviteter, enten det er snakk om medarbeidere involvert i den daglige driften eller toppledere som trenger å se helheten.

Og bruker dere et byrå, får dere viktig innsikt i om det leverer i henhold til avtale eller ikke. 

 

Evolution360 er et intuitivt og brukervennlig verktøy, og det er ikke nødvendig med erfaring fra lignende systemer for å komme i gang. Første gangen dere logger dere, blir dere guidet gjennom systemet.

Og trenger dere hjelp, kan dere når som helst kontakte supporttjenesten vår.

Vi gir dere mulighet til å teste ut løsningen gratis i 14 dager, helt uforpliktende.

Dere trenger ikke å fylle ut betalingsopplysninger, og dere blir raskt guidet gjennom den korte oppsettprosessen. Vi henter data live, og derfor kommer dere i gang umiddelbart – alt dere trenger å gjøre, er å klikke på prøv gratis i 14 dager, så kan dere se resultatene med en gang.

Hvor mye koster et Evolution360 abonnement?

Vi har satt sammen tre forskjellige pakker; Basic, Medium og Premium, så du kan velge et abonnement som passer dine behov.

Dere kan når som helst bytte til en annen pakke. Prosessen tar bare noen få klikk. Oppgraderinger trer i kraft med en gang, mens ved bytte til en mindre pakke trer endringen i kraft ved neste betalingsperiode.

Vi i Evolution360 opererer ikke med bindingstid. Dere kan velge å kjøpe en månedsavtale eller velge en årsavtale og få 20 % rabatt. Begge avtaler kan sies opp helt fram til dagen før de automatisk blir fornyet.

Hva er Webleads B2B?

Denne funksjonen gir dere en liste over virksomheter med eget IP-nettverk som har besøkt nettstedet deres. Ja, det stemmer – nå kan dere se hvilke virksomheter som har besøkt dere.

Når vi har verifisert et besøk fra en virksomhet, kan dere se besøkshistorikk og detaljer for hvert besøk i Webleads. Vi viser hvilke undersider virksomheten har besøkt, dato og varighet for besøket samt hvilken kanal som har generert besøket.

Det gir salgsmedarbeiderne deres unik kunnskap når de senere skal kontakte den aktuelle virksomheten.

 

En virksomhet uten eget IP-nettverk kan ikke spores. Det er kun domenet til virksomhetens internettleverandør som er synlig.

Når vi ikke kan vise hvilken virksomhet som skjuler seg bak besøket, filtrerer vi vekk besøket. Dermed er dere garantert at vi kun viser dere “varme” leads, som det er verdt å kontakte.

Webleads er et B2B-verktøy, og vi kan ikke identifisere besøk fra private.

Dere kan sortere visningen av web leads ved aktivt å følge spesielt interessante virksomheter og skjule virksomheter dere vurderer som uinteressante

Hva er Webanalytics?

Med Webanalytics får dere informasjon om besøkene på nettstedet deres.

Dere kan se antall brukere og besøk, hvor brukerne på nettstedet har kommet fra, hvilke undersider de har besøkt, og hvilke søkeord som har ført til et besøk fra søkemotorene.

Dere velger ønsket tidsperiode når dere logger dere inn, og da blir en statistikkoversikt og de viktigste nøkkeltallene presentert på forsiden. Deretter kan dere klikke dere inn på hver enkelt kanal for å se kanalspesifikk informasjon.

Grafer og diagrammer gjør det lett å følge utviklingen over tid, og de gjør det også lett å videreformidle data på en god og oversiktlig måte.

Direkte: Dette er når en bruker har skrevet inn nettadressen deres direkte i nettleseren eller klikket på en bokmerket side fra nettstedet deres.

Om brukeren kommer direkte til nettstedet deres, må det antas at vedkommende har et visst kjennskap til virksomheten deres fra før.

Google Ads: Henviser til besøk via klikk på Google Ads-annonser. De øverste og nederste plasseringene på Google er reservert for Google Ads, som er en effektiv måte å bli mer synlig på når kunder søker etter produktene eller ytelsene dere tilbyr. Dere kan kjenne igjen annonsene på det lille grønne merket som vises ved søkeresultatene.

Organisk: Dette er de “vanlige” treffene på Google, unntatt Google Ads. For å oppnå gode plasseringer for nettstedet deres ved organiske søk, må nettstedet være optimalisert for søkemotorer. Dette kalles også SEO, Search Engine Optimization eller søkemotoroptimalisering.  

Henvisningssider: En henvisningsside er eksterne nettsteder til for eksempel forhandlere, partnere eller bloggere, som henviser trafikk til nettstedet deres via en lenke.

Man kan også motta besøk fra uønskede henvisningssider, f.eks. fra eget nettsted eller fra spamsider. Disse tilfører ingen verdi når dere analyserer trafikk og kan filtreres bort i Google Analytics.

Sosiale medier: Når brukere kommer til nettstedet deres via et sosialt medium. Det kan for eksempel være fra virksomhetens LinkedIn-side eller via et privat Facebook-innlegg med lenke til nettstedet deres.

Annet: Mindre eller ukjente trafikkilder er samlet under kanalen “Annet”. Det kan for eksempel være besøk via Google My Business eller Trustpilot.

Med vårt Medium- og Premium-abonnement kan dere se hvordan dere mottar henvendelser via kontaktlenker på nettstedet og dermed om de besøkende konverterer i form av e-post, telefonanrop eller kontaktskjema.

Vi viser hvilken kanal henvendelsene kommer fra, og da kan dere for eksempel se om Google Ads-søkeordene deres konverterer, eller om et besøk fra en gitt henvisningsside har ført til en henvendelse.

Hvis dere har kontaktlenker til flere medarbeidere, kan dere også se hvem som har mottatt henvendelsen.

For å vise dere henvendelser som kommer via nettstedet, må Evolution360-skriptet vårt (det er en liten sporingskode) plasseres på nettstedet.

Ja. Våre tre abonnementer gir mulighet for datavisning for alt fra to til et ubegrenset antall landssider. Dermed kan dere se data og bruke alle funksjonene våre for hver landsside.

Dere kan veksle mellom ulike landssider uten å måtte logge dere inn på nytt.

Hva er Evolution360 SMART™ tracking?

Ved å sette inn Evolution360 tracking-skriptet på nettstedet ditt kan du spore og vise når de besøkende gjør en henvendelse, for eksempel ved å klikke på en kontaktlenke eller registrere et kontaktskjema.

Det kan være i form av klikkbare e-postadresser og telefonnumre, eller hvis de fyller ut et kontaktskjema.

Du kan se hvilken e-postadresse eller hvilket telefonnummer det er klikket på, fra hvilken underside samt hvilken kanal som har generert besøket. I tillegg vises data fra de utfylte kontaktskjemaene, og du vil ikke miste henvendelser som ender i mappen for uønsket post.

 

Du finner skriptet under “Min side” på Evolution360-kontoen din, og det er enkelt for deg eller IT-avdelingen å sette det inn på nettstedet. Det skal for øvrig settes inn på samme sted som sporingskoden til Google Analytics.

Du kan også velge å sette det inn bare på enkelte sider hvis du ikke ønsker at bestemte undersider eller skjemaer skal spores.

Etter at skriptet er satt inn på nettstedet, trenger du ikke å gjøre mer. I motsetning til hva som gjelder i andre systemer, skjer resten av konfigureringen helt automatisk og du kan deretter se henvendelsene i Evolution360. De vises under menypunktet Webanalytics, og kontaktskjemaer vises under menypunktet Kontakter. 

Henvendelser ved klikk på e-postadresser kan spores når de er klikkbare og skrevet med en “mailto”-lenke. De kan for eksempel være skrevet slik:

 <a href=”mailto:eksempel@eksempel.com”>Lenke tekst</a>

Henvendelser ved klikk på telefonnumre kan spores når telefonnumrene er klikkbare, inneholder landskoden og er skrevet med en tel:-lenke. De kan for eksempel være skrevet slik:

<a href=”tel:+45 12 34 56 78 ”>Lenke tekst</a>      

Kontaktskjemaene kan spores når det er HTML-skjemaer som blir sendt. Hvis HTML-skjemaet sender data til serveren på annen måte, kan den dessverre ikke spores.

Det kan finnes skjemaer på et nettsted som ikke nødvendigvis er kontaktskjemaer og som man dermed ikke ønsker å spore. Når et skjema registreres i Evolution360 første gang, kan du derfor legge det til og navngi det, eller ekskludere det fra å bli medregnet som en henvendelse. Dette kan du gjøre under ”Min side” og punktet Varsler.

For Google Ads kan du se hvilke av søkeordene dine som har medført henvendelsene.

For at dette skal være mulig må autotagging være aktivert i Google Ads, og det må legges til en
liten søkeordsporing i den endelige nettadressen i annonseoppsettet. Det må dessuten være
opprettet en lenke til Google Ads i Google Analytics.


Søkeordsporing kan for eksempel konfigureres ved å legge ?keyword={keyword} til den endelige
nettadressen.


Hvis landingssiden er eksempel.com/underside/, skal den endelige nettadressen i Google Ads
skrives eksempel.com/underside/?keyword={keyword}


Det er dessverre ikke mulig å spore henvendelser for organiske søkeord

Hva er anropssporing?

Med anropssporing får dere tildelt minst tre telefonnumre. Hvert telefonnummer kan reserveres for en bestemt kanal. Dere kan for eksempel reservere ett nummer til Facebook, ett til virksomhetens Google Ads-annonser og ett til LinkedIn. Alle telefonnumrene blir viderekoblet til virksomhetens hovednummer, slik at dere mottar telefonanropene på nøyaktig samme måte som alle andre. Forskjellen er at dere nå kan se på Evolution360-dashbordet hvor anropene kommer fra og dermed få et mer nøyaktig bilde av alle konverteringer.

Hva kan vi se på menyen tilknyttet sosiale medier?

Denne menyen gir dere informasjon om hvordan besøkende bruker virksomhetens sider og innlegg på sosiale medier. Dere kan følge utviklingen i antall likes, kommentarer, innleggenes rekkevidde og antall delinger og se demografien for virksomhetens følgere.

Du må være administrator for virksomhetens sider på sosiale medier for å kunne godkjenne en integrasjon med Evolution360. Hvis du ikke administrerer sidene selv, kan du enten bli lagt til av en administrator eller selv legge til denne som bruker i Evolution360 (du kan angi begrenset tilgang til Sosiale medier-seksjonen), slik at sidene kan integreres.

Du blir guidet gjennom integrasjonsprosessen og gir Evolution360 tilgang til siden deres med noen få godkjennelser. For å gjøre dette må du være logget inn på det sosiale mediet fra den samme enheten som integrasjonen foretas fra.

Du kan være helt trygg – vi verken kan eller vil gå inn på private profiler. Administratorens profil brukes utelukkende til å godkjenne integrasjonen.

Vi plasserer ingen innlegg på sidene deres, og følgerne deres vil ikke kunne se at siden er integrert med Evolution360. Det eneste vi gjør, er å samle data for å vise dem under Sosiale medier i Evolution360.

Hvis dere har valgt feil side eller f.eks. har opprettet en ny som dere gjerne vil integrere, kan dere når som helst fjerne integrasjonen nederst i høyre hjørne av Sosiale medier-dashbordet i Evolution360. Deretter integrerer dere den nye siden.

Hva er SEO Rank?

SEO Rank er snarveien til informasjon om hvilke plasseringer virksomhetens søkeord har på Google og Bing.

Hver dag foretar vi et søk på alle søkeordene deres. Det gir dere et klart og oversiktlig bilde av ordenes rangering, altså hvor synlig virksomheten deres er når kunder søker etter produktene og tjenestene deres. Dere kan legge til konkurrentene deres også for å se deres plasseringer.

Når dere både kjenner deres egne plasseringer og konkurrentenes, har dere et godt grunnlag for å vurdere om det er behov for søkemotoroptimalisering for å sikre at kunder alltid får se virksomheten deres når de søker etter produktene dere selger.

Dere kan følge med på plasseringenes utvikling over tid for å sjekke om dere oppnår resultatene dere ønsker.

Søkemotorplasseringer er dynamiske og avhenger ikke bare av nettstedet deres.

Søkemotoroptimaliseringene som dere og konkurrentene deres foretar, søkemotorenes endringer i algoritmer og brukernes søkehistorikk er alle faktorer som påvirker hvilke plasseringer nettstedet deres har for hvert søkeord. Imidlertid kan store variasjoner i plasseringer også skyldes tekniske feil på nettstedet, og derfor bør dere se nærmere på saken om dere opplever betydelig dårligere plasseringer.

Vi har ikke tid til å logge oss på hver dag – kan vi få tilsendt en rapport i stedet?

Ja. Dere kan raskt og enkelt konfigurere rapporter til en eller flere medarbeidere i virksomheten.

Velg hvilke seksjoner av Evolution360 som skal sendes til mottakeren, og om dere ønsker rapporten tilsendt daglig, ukentlig eller månedlig. Da får dere tilsendt rapporten på e-post.  

 

Google Analytics

Når du har bestilt et Evolution360-abonnement, må du først godta at vi oppretter en tilknytning til Google Analytics-kontoen din – det krever bare noen få klikk.

 

Tilknytningen opprettes via din Analytics-bruker-ID. Har du ikke tilgang til Analytics-kontoen, kan du få en administrator av kontoen til å legge deg til, eller selv opprette vedkommende som bruker i Evolution360 for å få opprettet en tilknytning.

Vi henter data live, og når tilknytningen til Analytics er opprettet, vil du derfor umiddelbart kunne se data i Evolution360.

Med et medium- og premium-abonnement får du enda bedre oversikt over hvordan besøkene konverterer.

 

Det skjer ved at skriptet, som er en liten sporingskode, legges på nettstedet ditt.

Du kan også benytte Google Tag Manager, der skriptet opprettes med en tilpasset HTML-tagg.

Ved å se i kildeteksten og, for Google Tag Managers vedkommende laste ned Google Tag Assistant, kan du sjekke om skriptet ligger korrekt på nettstedet. 

 

Deretter kan du se når du mottar e-post og anrop via nettstedet, og vi viser hvilke trafikkilder som har generert henvendelsene. På den måten vet du hvilken henvisningsside, hvilket organisk eller betalt søkeord samt hvilket sosiale medium henvendelsene stammer fra.

Har du et kontaktskjema på nettstedet ditt, viser vi data fra de utfylte kontaktskjemaene med dato og hvilken trafikkilde som har generert henvendelsen.

Skriptet plasseres så langt nede i “bodydelen” på nettstedet som mulig.

Hva gjør dere for å følge EUs personvernforordning?

Vi tar de nye personvernreglene svært alvorlig. Det betyr at vi oppbevarer personfølsomme opplysninger sikkert og tar alle nødvendige forholdsregler for å hindre at opplysningene utilsiktet eller urettmessig tilintetgjøres, går tapt eller forringes, samt hindre at de faller i uvedkommende hender, blir misbrukt eller for øvrig behandlet i strid med personopplysningsloven.

Vi samler inn data fra skjemaene hvis dere bruker funksjonen "skjemavisning", som gjør det mulig å samle alle innsendte skjemaer via nettstedet. Det dreier seg gjerne om navn, adresse, telefonnummer samt meldinger fra brukeren. Det er naturligvis helt frivillig å benytte denne funksjonen, da den fungerer helt uavhengig av de øvrige funksjonene i Evolution360-produktet.

Under "Kontakter" kan dere når som helst slette hvert enkelt skjema.

Når du har bestilt et Evolution360-abonnement, må du først godta at vi oppretter en tilknytning til Google Analytics-kontoen din – det krever bare noen få klikk.

 

Tilknytningen opprettes via din Analytics-bruker-ID. Har du ikke tilgang til Analytics-kontoen, kan du få en administrator av kontoen til å legge deg til, eller selv opprette vedkommende som bruker i Evolution360 for å få opprettet en tilknytning.

Vi henter data live, og når tilknytningen til Analytics er opprettet, vil du derfor umiddelbart kunne se data i Evolution360